KNDB w Wiedniu

Choć rok akademicki już trwa, to prezentujemy Wam – na wspomnienie wakacji – relację Darii Winiarczyk z naszego czerwcowego wyjazdu naukowo-badawczego do Wiednia. W kolejnym poście znajdziecie również zdjęcia z wyjazdu!

Serdecznie zachęcamy do lektury!

Zespół KNDB

Daria Winiarczyk

Sprawozdanie z wyjazdu naukowo-badawczego do Wiednia
(15-18 czerwca 2017 r.)

W dniach 15-18 czerwca odbył się wyjazd naukowo-badawczy studentów Koła Naukowego Doktorantów Biblistyki do Wiednia. W naszym wyjeździe wzięło udział 8 osób. 15 czerwca w święto Bożego Ciała wyjechaliśmy z Warszawy, wynajętym specjalnie na tę podróż busem, w godzinach popołudniowych. Późnym wieczorem zakwaterowaliśmy się w zarezerwowanym wcześniej hostelu w Wiedniu.

Trzeba przyznać, że pogoda dopisywała nam podczas całego wyjazdu. W drugim dniu skupiliśmy się na zwiedzaniu najważniejszych wiedeńskich muzeów. Najpierw podziwialiśmy interesujące zabytki w jednym z największych na świecie muzeów sztuki – Kunsthistorisches Museum Vienna. Można było znaleźć tam tajemnicze artefakty Starożytności, słynną „Madonnę w zieleni” Rafaela, „Pracownie artysty” Vermeera, prawdziwie „rubensowskie kształty” na obrazach Rubensa, grę światła z cieniem w dziełach Remrandta. Następnie zwiedziliśmy Galerię Obrazów Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, która posiada 180 dzieł sztuki wybitnych twórców w stałej ekspozycji, m.in. „Sąd Ostateczny” Hieronima Bosch’a. Później udaliśmy się do Muzeum Papirusów. To muzeum posiada kolekcję, w której najstarsze dokumenty mają ok. 3000 lat! Dzięki ich zachowaniu stają się przydatne nie tylko do badań naukowych, ale również do podziwiania ich przez turystów z całego świata. Dodatkowo warto wspomnieć, iż zwiedziliśmy imponujący budynek austriackiej biblioteki narodowej, która jest jednocześnie główną biblioteką akademicką w kraju. Ostatnim ważnym punktem piątkowego programu była gotycka katedra św. Szczepana. Jest to jedna z najważniejszych i najstarszych świątyń w Austrii. Wjechaliśmy windą na jej wieżę, gdzie znajduje się punkt widokowy, z którego można oglądać miasto z lotu ptaka. Po południu udaliśmy się na wyśmienity obiad i przepyszne lody. Wieczorem, spacerując uliczkami urokliwego Wiednia wróciliśmy do hostelu.

Kolejny dzień również przyniósł wiele wrażeń. Sobotę rozpoczęliśmy od zwiedzania Belwederu. Jest to piękny, barokowy pałac księcia Edwarda Sabaudzkiego, otoczony ogrodem w stylu francuskim. W środku mieszczą się dzieła austriackiej sztuki. Wielkie wrażenie robi jeden z najsłynniejszych obrazów Gustava Klimta, przywódcy wiedeńskiego modernizmu – „Pocałunek”. Przedstawia kobietę i mężczyznę w miłosnym objęciu, ubranych w złote szaty. Obraz powstał w momencie wielkiej fascynacji autora złotem. Po melangu – czyli tradycyjnej wiedeńskiej kawie, udaliśmy się do gmachu wiedeńskiej Opery. Jest to jedna z najlepszych scen operowych na świecie. W jej repertuarze można znaleźć tu około 60 oper i baletów, które są przedstawiane przez 285 dni w roku. Dzięki temu, że zwiedzaliśmy ten niesamowity gmach z Panią przewodnik udało nam się zajrzeć za kulisy opery oraz dostrzec specjalną lożę, w której siedziała słynna księżniczka Sissi. Mogło by się wydawać, że wiedeńska opera oferuje tylko bilety niedostępne dla studenckiej kieszeni. Nic bardziej mylnego. Przed każdym spektaklem można ustawić się, niestety w dość dużej kolejce, aby kupić bilety na miejsca stojące za jedyne 4 €! W godzinach popołudniowych, po wspólnym obiedzie, każdy miał czas wolny i na własną rękę mógł poznać nieodkryte dotąd zakamarki miasta Beethovena i Mozarta.

W czwarty dzień naszej podróży, ostatnim punktem programu w Austrii był Kahlenberg – „Polskie wzgórze we Wiedniu”. Wzgórze stało się strategicznym punktem w walce Jana II Sobieskiego z Turkami. Z tego miejsca roztacza się piękny widok na całe miasto. W drodze powrotnej wstąpiliśmy na Jasną Górę i w nocy dotarliśmy do Warszawy.

Pełny tekst sprawozdania dostępny również tutaj: Winiarczyk D., Sprawozdanie Wiedeń 2017 r.