Wyjazd do Krakowa

Kategoria: Wyjazd naukowo-badawczy 0

W dniach 20-21 lutego 2015 r. odbył się wyjazd badawczo-integracyjny KNDB do Krakowa. Ciesząc się piękną pogodą prosto z pociągu ruszyliśmy na spotkanie z przewodniczką na krakowskim rynku. Oprowadziła nas ona najpierw po Bazylice Mariackiej, a następnie po Kazimierzu. Piękno i blask ołtarza Wita Stwosza wraz z sięgającą symbolicznie nieba polichromią autorstwa Jana Matejki przeplatał się więc tego dnia z reliktami wspólnoty żydowskiej, która od średniowiecza miała w ówczesnej stolicy Polski i jej okolicach swoje miejsce. W bliskiej odległości od pięknego, farnego niegdyś, kazimierzowego kościoła Bożego Ciała wyrosły liczne synagogi, mykwa, zamieszkiwane przez Żydów kamienice oraz żydowskie cmentarze. Sporą część z tego dziedzictwa można do dziś oglądać. Mieliśmy więc okazję dotknąć specyfiki kultury żydowskiej rozwijającej się w naszej Ojczyźnie, zwłaszcza w postaci synagogi Wysokiej, Starej, Remuh, Kupa czy postępowej synagogi Tempel. Wielowiekowa tradycja tolerancji w Rzeczypospolitej, której architektura i historia Krakowa są dowodem, pokazuje, że wzajemnie ubogacające współżycie obu narodów i religii jest możliwe.

20150220_kndb_krakow

Po rozlokowaniu się w naszej kwaterze skorzystaliśmy z gościnności zaprzyjaźnionych krakowiaków, którzy zaprosili nas do wizyty w Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II (dawna Papieska Akademia Teologiczna). Dr Marcin Majewski zapoznał nas z funkcjonowaniem tejże uczelni, zwłaszcza tamtejszego Instytutu Nauk Biblijnych. Wymieniliśmy się także spostrzeżeniami nt. zaangażowania w akademicką biblistykę. Z kolei dr Michał Wilk, redaktor naczelny portalu biblijnego Orygenes+, opowiedział nam o genezie, aktualnym etapie prac oraz dalekosiężnych planach tego dynamicznie rozwijającego się projektu, mającego na celu gromadzenie i prezentację wiedzy z dziedziny biblistyki, w nowoczesny, atrakcyjny dla odbiorcy sposób.

Nasz dzień zakończyło późnowieczorne spotkanie poświęcone najbliższym planom naszego Koła.

W sobotę czekał nas długi, aczkolwiek przyjemny spacer Drogą Królewską po Krakowie. Kolejna pani przewodnik z werwą poprowadziła nas od Barbakanu, przez Bramę Floriańską w stronę rynku. Niezwykle atrakcyjnym i oczekiwanym punktem programu było zwiedzanie podziemi rynku, gdzie we wrześniu 2010 r. Muzeum Historyczne Miasta Krakowa otwarło szlak turystyczny „Śladem europejskiej tożsamości Krakowa”. Wszystkim, którzy jeszcze nie przeszli się odtworzonymi uliczkami między średniowiecznymi kramami, bogato uzupełnionymi o multimedialny i multisensoryczny materiał, gorąco taką wyprawę polecamy. Z krakowskiego rynku udaliśmy się na dziedziniec Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, następnie do bazyliki św. Franciszka (ze słynnymi witrażami dot. stworzenia świata, autorstwa Stanisława Wyspiańskiego), a stamtąd na Wawel. Szczegółowe oprowadzanie po katedrze wawelskiej objęło konfesję św. Stanisława, brukselskie gobeliny, ołtarz koronacyjny, zakrystię, dzwon Zygmunt, liczne kaplice boczne oraz krypty. Przeplatanie się sacrum z profanum, bliskość relikwii św. Stanisława, św. Jadwigi, św. Jana Pawła II oraz grobów licznych władców Polski, od średniowiecznych Piastów po śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego pozwoliło sobie lepiej uświadomić bogaty nurt historii naszej Ojczyzny i Narodu. W wawelskiej katedrze skupia się on jak w soczewce. Zwiedzanie królewskiego wzgórza zakończył spacer po dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu.

20150221_kndb_krakow

Nieco zmęczeni, pokrzepieni gruzińskim obiadem, ale przede wszystkim bardzo zadowoleni, udaliśmy się pod wieczór na pociąg powrotny do Warszawy. W wyjeździe uczestniczyło w sumie osiem osób, wraz z naszą opiekunką, dr hab. Anną Kuśmirek, prof. UKSW.

Zdjęcia: dzięki uprzejmości Anny Jagusiak. Wszelkie prawa zastrzeżone.