Relacja z wyjazdu naukowo-badawczego do Berlina (20-22 maja 2016 r.)

W dniach 20-22 maja 2016 r. odbył się wyjazd naukowo-badawczy Koła Naukowego Doktorantów Biblistyki do Berlina. W wyjeździe wzięło udział osiem osób z prof. UKSW dr hab. Anną Kuśmirek, opiekunem naukowym, na czele. Początek podróży to oczywiście wyjazd pociągiem z Dworca Centralnego w Warszawie do Berlin Hauptbahnhof, głównego dworca kolejowego stolicy Niemiec. Po dotarciu do Berlina i zameldowaniu się w hotelu, udaliśmy się na krótki spacer po mieście.

Kolejny dzień w całości poświęcony był na zwiedzanie muzeów, znajdujących się na Museumsinsel (Wyspa Muzeów). Najpierw udaliśmy się do Pergamonmuseum, gdzie znajdują się przede wszystkim zbiory starożytnej architektury oraz rzeźby hellenistycznej. Dla nas, pasjonatów Biblii i wszystkiego, co z nią związane, najbardziej interesująca była cześć poświęcona Azji Przedniej (region obejmujący tereny od Turcji aż do Iranu, a także Cypr i Półwysep Synaj). Obejrzeliśmy tam zabytki związane z kulturą, architekturą i sztuką Sumerów, Babilończyków oraz Asyryjczyków. Najsłynniejszy eksponat tej części muzeum stanowi niewątpliwie Brama Isztar (przed którą nie omieszkaliśmy sobie zrobić zdjęcia). Potem przeszliśmy do następnej części zbiorów, która przedstawia sztukę islamską. Zgromadzone tam eksponaty obejmują dzieła stworzone na obszarze od Hiszpanii aż po Indie w wiekach VIII-XIX. Zwiedzanie ubogacił nam dobrze opracowany przez Muzeum audioprzewodnik oraz cenne dopowiedzenia prof. Anny Kuśmirek.

Po kilkugodzinnym poznawaniu sztuki starożytnego Bliskiego Wschodu udaliśmy się na chwilę zasłużonego odpoczynku. Szybko jednak ruszyliśmy na dalsze zwiedzanie. Kolejny punkt stanowiła Stara Galeria Narodowa, w której zgromadzone zostało obrazy oraz rzeźby, pochodzące z XIX w. Tym, co nas zwłaszcza interesowało, była kwestia inspiracji biblijnych u malarzy wspomnianego wieku. Na koniec zwiedzania Wyspy Muzeów udaliśmy się do Muzeum Egipskiego w Berlinie. Najbardziej znanym eksponatem tego miejsca jest bardzo dobrze zachowane popiersie królowej Nefretete, żony Amenhotepa IV (Echnatona). Całość dnia dopełniliśmy pójściem w okolice Bramy Brandenburskiej i Reichstagu.

Na kolejny dzień złożyły się dalsze zwiedzanie oraz powrót do Warszawy. Najpierw zwiedziliśmy Muzeum Żydowskie, w którym przedstawiona została historia życia i sytuacja Żydów w Niemczech. Z architektonicznego punku widzenia uwagę zwraca szczególnie nowoczesny budynek muzeum dobudowany do pierwotnego gmachu. Jego projektantem jest Daniel Libeskind. Wystawa została opracowana w oparciu o tzw. „oś ciągłości” (opowiadającą losy Żydów w Berlinie na przestrzeni wieków), od której odchodzą dwie inne trasy: „oś emigracji” oraz „oś Holokaustu”. Dalej udaliśmy się do Nowej Synagogi w Berlinie. Wybudowana w XIX w. Synagoga jest główną synagogą gminy żydowskiej w stolicy Niemiec. W czasie nocy kryształowej została doszczętnie spalona, ale nabożeństwa odbywały się w niej aż do marca 1940 r. Później została zapomniana i popadła w ruinę. Jej restauracji dokonano dopiero na przełomie lat 80. i 90.

Po tak miłym, aczkolwiek męczącym i intensywnym zwiedzaniu, udaliśmy się na znany nam już dobrze dworzec Berlin Hauptbahnhof, z którego odjeżdżał nasz pociąg w kierunku Warszawy.

Autor: kl. Mateusz Nycz

1. […] W tym roku akademickim zorganizowaliśmy również wyjazd naukowo-badawczy do Berlina, który odbył się w dniach 20-22 maja 2016 r. (relacja z tego wyjazdu znajduje się TUTAJ). […]